1401/05/01

فرهنگ رانندگی | فرهنگ رانندگی در کشورهای مختلف + آپدیت 2024

 

می توان گفت نحوه رانندگی هر شخص در سطح جامعه، نشان دهنده سطح فرهنگ او می باشد. زیرا برداشت ما به این دلیل است که هر فرد با مدلی که رانندگی می کند  شخصیت و اخلاق اجتماعی خود را نمایان می سازد.

 این رفتار هایی که از فرد در حین رانندگی سر میزند، مثل مواردی از جمله احترام به حقوق دیگران، صبور بودن در حین ترافیک، رعایت قوانین و مقررات رانندگی، تمیزی اتومبیل خود و.... می تواند باشد.

 در این صورت عدم توجه به فرهنگ رانندگی، موجب بروز اشتباهات متعددی از جانب راننده می شود که جوانب مختلف رفتاری را شامل می شود.

 بنابراین هدف ما از ایجاد این مقاله، این است که جوانب مختلف فرهنگ رانندگی را مورد بررسی قرار دهیم و اطلاعات هرچند مختصر ولی مفیدی را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهیم.

حتما ببنید : لوازم یدکی لیفان + بهترین قیمت و تجربه خرید

 

فرهنگ رانندگی در کشورهای مختلف

 

 

دلیل اهمیت فرهنگ رانندگی در چیست؟

اگر فرهنگ رانندگی را خوب بلد باشیم و درست رعایت کنیم می توانیم از عوامل مهمی، از جمله ایجاد ترافیک و بروز تصادفات و سوانح جاده ای جلوگیری کنیم.

 برای فرهنگ رانندگی، رانندگان باید رفتار های غیر اجتماعی خود را کنترل کنند. در این صورت علاوه بر ارتقا و بهبود وضعیت رفتارهای اجتماعی خودشان، نسبت به ارتقاء سبک زندگی، بهبود و افزایش سلامت جامعه نیز تاثیر گذار می باشند.

 از کارهایی که رانندگان باید انجام دهند تا سطح فرهنگ رانندگی در جامعه افزایش یابد، این است که عادت های نادرست و ناشایست در حین رانندگی و همچنین سرپیچی کردن از قوانین و مقررات رانندگی را کنار بگذارند و سعی کنند ضمن آشنایی با تمام قوانین رانندگی به آنها احترام بگذارند.

فرهنگ رانندگان

 همانطور که گفته شد یکی از دلایل اهمیت فرهنگ رانندگی کنترل ترافیک می باشد. مواردی که رانندگان باید در حین رانندگی رعایت کنند و جزء فرهنگ رانندگی محسوب می شود عبارتند از :

1_اگر راننده مرتکب اشتباهی شد، فرهنگ عذرخواهی کردن را بلد باشد. این مورد، از بسیاری از درگیری ها جلوگیری می کند و می تواند مانع ایجاد ترافیک شود.

2_ رانندگان سعی کنند بین خطوط حرکت کنند. با این کار هم به خود و هم به رانندگان دیگر احترام می گذارند.

3_ یکی دیگر از مواردی که می‌توان گفت در مورد فرهنگ صحیح رانندگی است، این است که آینه به آینه و سپر به سپر خودرو های دیگر رانندگی نکنیم .

4_ برای وسیله نقلیه های خدماتی مثل آمبولانس، آتش نشانی و پلیس راهنمایی رانندگی راه را بازکنید. رانندگان محترم سعی کنند با دیدن خودروهای امدادرس، اتومبیل خود را به کنار هدایت کنند و اجازه بدهند خودروهای امدادرسانی از آنجا عبور کنند. با رعایت این فرهنگ رانندگی، جان افراد زیادی را نجات می دهید.

5_ در اتومبیل خود سعی کنید صدای موسیقی را تا حدی بلند کنید که فقط خود و سرنشینان آن را بشنوید. خوب است بدانیم که هیچ کس دوست ندارد به صداهای گوش خراش، که از ماشین دیگری پخش می شود گوش کند. پس لطفاً به یکدیگر احترام بگذارید.

6_ یکی دیگر از موارد فرهنگ رانندگی، این است که بیش از حد بوق نزنیم. با زیاد بوق زدن باعث می شویم که اعصاب دیگران به هم بریزد.

7_ قوانین رانندگی را رعایت کنید. مثلاً وقتی می خواهید به چپ یا راست حرکت کنید، حتماً از راهنما استفاده کنید و همیشه از درست بودن راهنمای ماشینتان مطمئن باشید.

8_ سعی کنید بیش از حد تند و همچنین بیش از حد آهسته نرانید. در کل سرعت مجاز را رعایت کنید. سرعت بالا داشتن، علاوه براین که زندگی شما را به خطر می اندازد، باعث می شود زندگی افرادی که سر راه شما هم قرار می گیرند به خطر بیفتد.

9_ یکی دیگر از موارد فرهنگ رانندگی این است که هنگام مواجه شدن با افسر رانندگی، ضمن داشتن برخورد ملایم و دوستانه، به قوانین نیز احترام بگذاریم.

 

حتما ببنید : لوازم یدکی جک + بهترین قیمت و تجربه خرید

 

فرهنگ رانندگی چیست

 

 

کارهایی که رانندگان نباید بکنند

علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد، که رعایت کردن آن جز فرهنگ رانندگی محسوب می شود، موارد دیگری هم هستند که دوری کردن از آن، جزء فرهنگ رانندگی محسوب می شود. زیرا افراد در حین رانندگی فقط مجاز به رانندگی می باشند و نباید کار دیگری را انجام دهند.این موارد عبارتند از:

1_ به رانندگان توصیه می شود آداب رانندگی، مثل حرف نزدن با گوشی موبایل و همچنین چیزی نخوردن را رعایت کنند. تا علاوه بر کنترل ترافیک، از ایجاد سانحه های دلخراش هم جلوگیری شود.

2_ این مورد را توصیه می شود خانم ها رعایت کنند و در حین رانندگی از آرایش کردن دوری کنند. زیرا با تمرکز کردن بر روی این کار، باعث می شوید هم به خودتان و هم به دیگران آسیب های جدی و جبران ناپذیری را وارد کنید.

3_ سعی کنید در حین رانندگی دنبال موسیقی موردنظرتان نگردید، زیرا با این کار حواستان پرت می‌شود و ممکن است ماشین منحرف گردد.

 4_ توصیه می شود در حین رانندگی، از شوخی‌ کردن های حرکتی با سرنشینان اجتناب کنید، تا کنترل اتومبیل از دستتان خارج نشود.

5_ یکی دیگر از آداب و فرهنگ رانندگی این است که حواس خود را با خواندن مطلبی پرت نکنید. اگر پیامی روی تلفن همراه خود می بینید، کنجکاو به دیدن و پاسخ دادن آن نشوید. این کار را میتوانید به زمانی که ماشین را پارک کردید موکول کنید.

 

حتما ببنید : لوازم یدکی چری + بهترین قیمت و تجربه خرید

 

فرهنگ رانندگی در کشورهای مختلف

 

 

چه کار کنیم رانندگی بهتری داشته باشیم؟

 قبل از هر چیز این سوال را باید از خودمان بپرسیم که چرا این همه بد رانندگی می‌کنیم؟ و در قبال آن منجر به این همه تصادفات می شویم؟ آمار نشان می دهد که ایرانیان به بد رانندگی کردن شهره هستند و واقعیت این است که این رفتار نادرست و ناپسند، ریشه در عدم فرهنگ پذیری و قبول قوانین دارد.

بنابراین برای اینکه راننده بهتری شویم، بهتر است ابتدا به یک سری از نکات توجه داشته باشیم.این نکات عبارتند از:

1_ برای رانندگی بهتر، سعی کنیم ابتدا منافع جمعی در جامعه را نسبت به منافع فردی مان در نظر بگیریم و به خود گوشزد کنیم که رانندگی یک امر اجتماعی می باشد و رعایت قوانین رانندگی یک امر حیاتی است.

 2_ برخی افراد این احساس را دارند که خیابان یک ملک شخصی برای آنها می باشد و مجاز هستند هر کاری که دلشان می‌خواهد را انجام دهند، بنابراین برای رانندگی بهتر، خوب است از فردگرایی دوری کنیم.

3- در هنگام رانندگی فقط روی همین کار تمرکز کنیم

4- به هیچ وجه از چراغ قرمز رد نشوید. در هر چهار راهی یک نقطه کور وجود دارد و ممکن است زمانی که شما حس میکنید هیچ کسی حضور ندارد و شروع به حرکت می کنید، ماشین یا موتوری از سمت دیگر حرکت کرده باشد و شما آن را ندیده باشید و با رد کردن یک چراغ قرمز باعث تصادف شوید.

5- چراغ راهنمایی نارنجی برای این است که سرعتتان را کم کنید و آماده برای ایست کامل شوید. اما متأسفانه افراد تا چراغ نارنجی را میبینند سرعت خودرو را بیشتر می کنند تا پشت چراغ قرمز نمانند. این عملکرد ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای شما و افراد دیگر، از جمله عابران پیاده رقم بزند.

6- همیشه در جاده حواستان به خودرو های جلویی باشد، و زمانی که به ترافیک می رسید سرعت خود را کم کنید و چراغ های چشمک زن خود را روشن کنید. از ترمز ناگهانی در ترافیک ها جداً خودداری کنید.

7- هنگام عبور از کوچه ها سرعت خود را کم کنید و مراقب کودکان و افراد میانسال باشید.

 سپس با توجه به رعایت این نکات گفته شده، برای اینکه رانندگی بهتری داشته باشیم، باید تمرین کنیم و مهارت های لازم را به دست آوریم. علاوه بر آن باید به شناخت قسمت های مختلف وسیله نقلیه خود آگاه باشیم و بتوانیم رفتارهای آن را در هنگام نیاز کنترل کنیم.

فرهنگ رانندگی در کشورهای مختلف

 1_ ادب و احترام ،فقط در رفتار و فرهنگ مردم ژاپن اهمیت ندارد، بلکه یکی از قوانین راهنمایی و رانندگی این کشور محسوب می‌شود. به طور مثال اگر در حین عبور ماشین، آب موجود در خیابان به عابر پیاده پاشیده شود، راننده جریمه می شود.

2_ در روسیه اگر اتومبیلی بیش از اندازه کثیف باشد، مجبور به پرداخت جریمه دوهزار روبل می شود.

3_ همچنین در روسیه شستن خودرو در ملاء عام غیرقانونی است. زیرا معتقدند که برای محیط زیست ضرر دارد.

4_ در آفریقای جنوبی، چوپان ها در جاده اولویت دارند. یعنی به جای اینکه در جاده حق با راننده باشد، حق با چوپان و گله اش می باشد.

5_ در تایلند رانندگی با بالاتنه برهنه، برای مردان ممنوع است. در صورت شکستن قانون، مجبور به پرداخت جریمه هستند.

6_ در یونان کشیدن سیگار هنگام رانندگی غیرقانونی است.

7_ در اسپانیا پوشیدن دمپایی لا انگشتی در هنگام رانندگی ممنوع است و این قانون شکنی منجر به ایجاد پرداخت جریمه می شود.

8_ در قبرس خوردن و آشامیدن  حتی آب، در هنگام رانندگی غیرقانونی است.

9_ در سوئد و همینطور بعضی از کشورهای اسکاندیناوی رانندگی بدون روشن کردن چراغ جلو حتی در روز ممنوع است.

10_ در بلغارستان رانندگان باید همیشه در ماشین خود کپسول آتش نشانی داشته باشند.

11_ در لوکزامبورگ رانندگی با شیشه پاک کن های معیوب غیر قانونی است.

 

کلام آخر :

همان طور که می دانید رانندگی یکی از کارهای پر استرس می باشد و باعث می شود بعضی اوقات، افراد با شخصیت و مودب هم دچار خشونت شوند. ولی در کل نحوه رانندگی، نشان دهنده وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری و درک اجتماعی راننده می باشد. در هر صورت توصیه می شود در حین رانندگی آرامش خود را حفظ کنید و راننده قانون مندی باشید به این صورت که در هر شرایطی قانون را رعایت کنید و با احتیاط رانندگی کنید و همچنین به حریم دیگران نیز احترام بگذارید.

 امیدوارم با مطالعه این مقاله همه آن چیزهایی که باید در مورد فرهنگ و قوانین رانندگی بدانید را کسب کرده باشید و بتوانیم با بالا بردن سطح فرهنگ رانندگی مان، جامعه ای در کمال امنیت و بدون سانحه و تصادف داشته باشیم.

 

نظرات کاربران